Powered By Blogger

sobota 8. srpna 2015

Macbeth aneb fascinace dílem největšího alžbětinského dramatika... ^^

"Kdy sejdem se my tři zas ve vichřici, v hromobití a plískanici?"
"Až ztichne té rvačky jek a ryk, šik jeden až zadáví druhý šik."
 "Tož se soumrakem v jeden mžik."
"Kde se sejdem?"
"Na vřesovišti." 
"Macbethovi věštit příští." 
 "Mouratý přijdu!"
"Kuňka volá!"
"Hned!"
"Smrad je vůně, vůně je smrad. Viňme se mhou a čmoudem z blat..." 
Začátek Macbetha v podání 3 čarodějnic. Pozn. napsáno Z HLAVY! Ano, učím se repliky. Od doby, co jsem toto dílo viděla ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti, mi z toho trošku bublá mozek. (Ou, to je nechutná představa, bublající mozek O_O Ale jak říká Mary Poppins (tuším, že to říká): "Stačí chtít a vše je rázem možné!", tak proč by nemohl bublat mozek? A vůbec, proč filozofuji o bublajícím mozku, když se mám věnovat Macbethovi? K čertu s mozkem!) A proč mi z toho bublá mozek? Protože to bylo to nejúžasnější představení, na jakém jsem kdy byla! Všichni byli jednoslovně úžasní, v čele s Tomášem Šulajem! Viděla jsem ho už v Kalibově zločinu, ale myslím, že Macbeth je jeho vrcholná role. I když jako Kaliba byl taky fajn :-) A Lady Macbeth? Já ji zbožňuju! ^^ Hra o tom, jak se v člověku rodí čiré zlo... Děkuji panu Stránskému, že hru zrežíroval a dal jí duši... :-)
Knížku jsem si stáhla na druhý den po představení... :-) A četla...a četla...a četla... :-D Celkem pětkrát? :-D Myslím... :-)
A jak jsem se naučila první repliky, tzn. úvodní text v článku? Chce to tři věci - chuť, šílenou náladu a bouřku. A to třetí je nejhlavnější :-3 Bez bouřky to prostě nejde. I déšť je na učení dobrý, ale v bouřce to má grády... :-) Vždyť přeci první slova hry jsou: Pustá pláň. Hrom a blesk, tudíž je bouřka prostě ideální.
No a samozřejmě to bych nemohla být já, abych k tomu něco nenakreslila, žeano... :-D A tak jednoho dne ve škole, kdy jsem měla náladu na kreslení plakátů, vznikl návrh na linkovaný papír, doma do noci důkladně překreslováno do sešitu na čisťák :-D .
Byla/jsem hrou tak fascinována, že jsem naší (teď už žel bohu bývalé :-( ) třídní začala říkat Macbethe. To bylo vždycky: "Zdar Macbethe! Zdar théne z Glamisu! Zdar Macbethe, zdar théne z Kawdoru! Zdar Macbethe, ty který budeš králem!" (aby někdo nerýpal, vím, že je v prvních dvou osloveních Macbethe zdar, nikoli zdar Macbethe, ale zdar Macbethe se mi tam stejně hodí víc! :-D) Taky jsem jí říkala: "Vrahu dobrých známek, Macbeth zabil spánek!" Jo, dala mi z matiky a chemie dvojku! :-D A nevím proč, toto spojení jsem si celkem oblíbila, možná i proto, že se to trošku rýmuje. :-D
Co dodat k závěru? Jen to, že Macbeth ještě dlooooouhou dobu zůstane na seznamu mých nejoblíbenějších knížek... :-)
P.S.: Chci umět vraždit tabletem! ^^ XD :-*
P.P.S.: Tady je takový menší test, která postava z Macbetha jste :-D Našla jsem to čistě náhodou na googlu :-) http://www.sporcle.com/games/ummusername/which-macbeth-character-are-you Mně už asi počtvrté vyšly 3 čarodějnice :-D
P.P.P.S.: Pár fotek pro srovnání různých Macbethů... :-)


Jeden z filmových Macbethů


Tomáš Šulaj jako Macbeth


            A můj plakát k Macbethovi. Jo, ten můj nemá tak hranatou korunu :-/...Ale snaha byla :-D Btw- všechno z hlavy, včetně tedy té koruny :-D A ten můj má dlouhé vlasy, heh :-D

No, to bude nejspíš pro tento článek všechno. A co vy? Četli jste Macbetha? Nebo jste ho snad viděli? Jaký na něj máte názor? :-)

1 komentář:

  1. Hmm... Macbetha jsem ještě neměla tu čest vidět nebo číst. Měla bych na to taky někdy hupnout, člověk se musí pořád literárně vzdělávat...
    Bublající mozek? Zajímavá to představa... To mi asi chvíli vydrží :D
    Macbeth vs Kaliba. Dvě absolutně rozdílné postavy. Musí být umění ztvárnit oba dobře. Pokud se to panu Šulajovi zdařilo tak, jak popisuješ, klobouk dolů.
    Na hranatou korunu kašli, ta tvá je lepší (ta hranatá vyhlíží jak z papundeklu) :D A líbí se mi ty "krvavé" skvrny ^u^

    OdpovědětVymazat